Success story
KLIENT
Projekt TranspArEEnS získal finanční prostředky z programu Evropské unie pro výzkum a inovace Horizon 2020. Na projekt dohlíží Evropská komise, vede ho Univerzita Ca’Foscari v Benátkách a podílení se na něm CRIF S.p.A., EMF-ECBC, Leibnizův institute pro finančních výzkum SAFE a Modefinance srl.
POTŘEBY
TranspArEEns si klade za cíl vytvořit kvalitativně-kvantitativní rámec pro standardizovaný sběr a analýzu informací o energetické účinnosti a ESG aspektech malých a středních podniků. Hodlá tak posílit standardizované zveřejňování těchto informací, podpořit přístup k dlouhodobému financování (např. prostřednictvím sekuritizace) a lepší hodnocení rizik. A zároveň omezit riziko greenwashingu.
Dosažení cílů EU v oblasti klimatu a energetiky do roku 2030 vyžaduje rozsáhlé investice do energetické účinnosti, které jsou považování za důležitý nástroj pro zmírnění změny klimatu a přizpůsobení se této změně. Hodnocení vyvinuté společností TranspArEEnS bude klíčovým příspěvkem ke zlepšení zveřejňování souladu firem s cíli EU2030, taxonomií EU a referenčními hodnotami ESG se zaměřením na investice do energetické účinnosti. Jeho pozornost je věnována malým a středním podnikům, což celému projektu dodává strategickým význam vzhledem k tomu, že 99 % všech evropských společností jsou SME, a tudíž je jeho potenciální dopad velmi vysoký.
ŘEŠENÍ
V této souvislosti byl CRIF pověřen vytvořením standardizovaného kvalitativního rámce, který by prostřednictvím dotazníků shromažďoval informace malých a středních podniků o jejich činnostech v oblastech energetické účinnosti anebo aktivitách a faktorech v oblasti ESG.
Struktura dotazníků má za cíl zachytit kritické rozměry pro sladění s taxonomií EU, zveřejňování informací o ESG a prevenci greenwashingu.
Pro administraci dotazníků byla použita platforma Synesgy, kterou vlastní společnost CRIF, aby byla zaručena efektivita a transparentnost. K dosažení významného podílu na trhu byly na druhé straně využity různé kanály (síť poboček CRIF, obchodní aliance, sítě bank a další).
VÝSLEDKY
Přibližně 150 otázek, na které mají společnosti odpovědět, aby bylo možné celkově posoudit ESG profil společností. Každá otázka je doplněna o nápovědu, která usnadňuje vyplňovatelům práci.
Několik měsíců po zahájení průzkumu byly dotazníky rozeslány více než 110 tisícům společností, z nichž 18 % spolupracuje s více než jedním vedoucím, který se do projektu zapojil. Aktivita stále pokračuje a očekává se, že cílová hodnota se může dále výrazně zvýšit.