Přebytek vykázaly především obce a DSO, a to ve výši 6,1 mld. Kč, resp. 0,4 % celkových příjmů. V předcházejících třech letech byly celkové příjmy územní samospráv vždy nižší než objem celkových výdajů, a to v rozmezí od 0,3 % až po 7 % příjmů v daném roce.
Objem celkových příjmů územních samospráv v roce 2012 dosáhl výše 379 mld. Kč, objem výdajů pak 377 mld. Kč. Meziročně se objem příjmů snížil o 25,3 mld. Kč, zatímco objem výdajů byl nižší o 29,5 mld. Kč. Rozhodující část snížení celkových příjmů a souvztažně s tím i výdajů jde na vrub (cca 25 mld. Kč) změny výplaty některých sociálních dávek. Ty namísto pověřených obecních úřadů vyplácely úřady práce. Po započtení tohoto vlivu zůstaly celkové příjmy územní samosprávy v roce 2012 na zhruba stejné úrovni jako v předchozím roce a výdaje se snížily o necelých 5 mld. Kč.
Koncem roku 2012 měly územní samosprávy na svých bankovních účtech 112,3 mld. Kč, což je o 15 mld. více než v roce 2011.
Dluh územní samosprávy se meziročně zvýšil o necelých 10 mld. Kč na 117 mld. Kč. Takže rozdíl mezi stavem peněžních prostředků na účtech a výší dluhu se meziročně snížil z 10 mld. Kč na necelých 5 mld. Kč.
Kraje – výsledky hospodaření
Celkové příjmy krajských samospráv dosáhly v roce 2012 výše 136,6 mld. Kč a byly o 0,2 mld. vyšší než v roce 2011. Na tomto přírůstku se podílel především růst dotací (meziročně o 0,4 mld. Kč) a růst daňových příjmů (o 0,2 mld. Kč). Nedaňové a kapitálové příjmy se naopak meziročně snížily o 0,4 mld. Kč. Přestože v posledních třech letech se objem daňových příjmů zvyšoval, stále ještě nepřekonal propad z roku 2009, a tak i v roce 2012 byl objem daňových příjmů nižší než v roce 2008. Přehled příjmů a výdajů krajů v roce 2012 ukazuje tabulka 1:
Tabulka 1: Příjmy a výdaje krajské samosprávy (mld. Kč)
Pramen: Státní závěrečný účet, Ministerstvo financí, výpočty CRIF – Czech Credit Bureau, a.s.
Struktura příjmů krajských samospráv byla v posledních letech poměrně stabilní. Kolem třetiny příjmů připadá na příjmy daňové. Necelé dvě třetiny na dotace a zbývající část na nedaňové příjmy. Příjmy z prodeje majetku jsou pro většinu krajů zanedbatelné, za souhrn krajů většinou nedosahovaly ani 1 % z celkových příjmů.
Zatímco se celkové příjmy krajských samospráv se meziročně zvýšily o 0,2 mld. Kč, celkové výdaje vzrostly téměř o 3 mld. Kč na 140,8 mld. Kč. I tak však nedosáhly úrovně z roku 2009, avšak vedly k tomu, že se prohloubil schodek krajských rozpočtů, a to ze 1,5 mld. Kč v roce 2011 na 4,2 mld. Kč v roce 2012.
Podíl záporného salda rozpočtu na celkových příjmech se z 1 % zvýšil na 3 %. Na meziročním zvýšení celkových výdajů o 2,9 mld. Kč participovaly běžné výdaje částkou 2,6 mld. Kč a na kapitálové výdaje tak zbyly pouhé 0,3 mld. Kč. V předchozích dvou letech se celkové výdaje naopak meziročně snižovaly. Kapitálové výdaje tvořily stále menší díl z celkových výdajů. Jejich podíl se postupně snižoval, a to z 16 % v roce 2009 až na 13 % v posledních dvou letech.
Snížení dotací
O tom, že ani kraje se nevyhnou meziročním výkyvům v úrovni příjmů, zejména v rámci dotací, svědčí údaje v grafu 1. Jak je z grafu vidět, v roce 2011 se objem dotací krajům výrazně snížil, a to tak, že ani po jejich růstu v roce 2012 nedosáhl úrovně z roku 2010. A to jsou dotace nejvýznamnějším zdrojem příjmů krajských samospráv. Objem nedaňových příjmů, jejichž váha v celkových příjmech osciluje kolem 3 %, se postupně snižuje a úbytky se v čase zvětšují. Meziroční zvýšení daňových příjmů bylo v posledních dvou letech minimální a jejich váha v celkových příjmech se pohybuje kolem jedné třetiny.
Graf 1: Roční změna příjmů krajských samospráv
Pramen: Státní závěrečný účet, Ministerstvo financí, výpočty CRIF – Czech Credit Bureau, a.s.
Je potěšitelné, že se v roce 2012 po minimálně dvou letech snižování objevil přírůstek kapitálových výdajů, i když velmi malý. Běžné výdaje se po poklesu v roce 2010 zvyšovaly, a to v rostoucí míře (viz graf 2).
Graf 2: Roční změna výdajů krajských samospráv
Pramen: Státní závěrečný účet, Ministerstvo financí, výpočty CRIF – Czech Credit Bureau, a.s.
Dluh krajských samospráv (včetně jejich příspěvkových organizací) dosáhl v roce 2012 výše 24,5 mld. Kč a ve srovnání s rokem 2011 se zvýšil o 2,2 mld. Kč. Stav prostředků na účtech krajské samosprávy se poprvé od roku 2011 meziročně snížil, a to o 1 mld. Kč na 23,1 mld. Kč. A poprvé byl dluh krajů vyšší než objem jejich prostředků na bankovních účtech, a to o 1,4 mld. Kč. Ještě v roce 2008 byl dluh o 10 mld. Kč nižší než objem prostředků na bankovních účtech. Naprostou většinu krajského dluhu tvoří bankovní úvěry.
Na rozdíl od obecních rozpočtů, se celkové příjmy krajů v roce 2012 ve srovnání s předchozím rokem zvýšily, i když jen o 0,2 mld. Kč. O meziroční zvýšení jejich příjmů se „zasloužily“ především dotace s nárůstem o 0,4 mld. Kč a dále i daňové příjmy (+0,2 mld. Kč). Navzdory jen velmi mírnému růstu příjmů, se výdaje krajů zvedly o téměř 3 mld. Kč. Výsledkem bylo prohloubení deficitu jejich rozpočtů v roce 2012, a to z 1,5 mld. Kč až na 4,2 mld. Kč. Daňové příjmy tvořily jednu třetinu příjmů celkových. Podíl kapitálových výdajů na celkových se postupně snižoval až na 13 % v roce 2012, což je výrazně méně než v případě obcí. Podíl dluhu krajských samospráv na veřejném dluhu se sice pohybuje kolem 1 %, jeho průměrná roční dynamika v období 2009 až 2012 však byla vyšší než v případě veřejného dluhu (15 % versus 13 %).
Celý článek naleznete
zde.
Obec & Finance, 17. 6. 2013, rubrika: Hospodaření obcí, strana 20, autor: Věra Kameníčková, analytik společnosti CRIF – Czech Credit Bureau, a.s.