ČTK, 20/06/2013
ČTK, 20/06/2013
Ženské společnosti mají o něco lepší rating než ostatní podnikatelské subjekty a jsou transparentnější. Vyplývá to z analýzy společnosti CRIF - Czech Credit Bureau. Výsledky novinářům představil člen jejího představenstva Pavel Finger. Podle zjištění společnosti MSG Morison sice firmy žen nerostou tak rychle, ale jsou stabilnější a nekrachují, uvedl partner společnosti Petr Šíma. V ČR existuje celkem 390.000 firem, z nich 53.310 vlastní muž.
"Ženy už podnikají ve všech oblastech, tři adeptky třeba v energetice a čtyři v těžbě a dobývání," upřesnil Finger, který je i odborným garantem Ocenění českých podnikatelek. Do soutěže může postoupit 397 ženských firem s obratem nad deset milionů korun. Analýza CRIF vychází z jejich účetních závěrek za roky 2009 až 2011, z obratu roku 2011 a iRatingu ve stupních 1 až 11, tedy A až C2. Při tomto hodnocení se posuzuje řada finančních i nefinančních ukazatelů, sleduje se míra rizika a slabé a silné stránky.
"Rating žen je o část procentního bodu lepší," uvedl Finger. Podnikatelky s obratem od deseti do 30 milionů dosáhly v průměru zhruba sedmi bodů, u ostatních firem to bylo téměř 7,5. Ženy s obratem od 30 do 80 milionů měly v průměru zhruba 6,7 stupně, ostatní více než sedmi. U firem s více než 80 miliony ročně ženy průměrně získaly necelých 6,5 bodu, ostatní firmy přes sedm bodů.
Bez obratu je 24 procent ženských firem, u ostatních je to 41 procent. "Ženy neinklinují výrazně k tomu, aby měly firmu jen formálně. Podnikání berou vážně," uvedl Finger. Podle něj jsou firmy žen také "čitelnější a transparentnější". Tři poslední závěrky byly dostupné u 24 procent z nich, u ostatních to bylo u 21 procent.
Ženy tvoří 51 procent obyvatel Česka. Představují 61 procent absolventů vysokých škol. V průměru vydělávají zhruba o čtvrtinu méně než muži. Podle Šmída je v ČR nejméně zaměstnaných žen s dětmi do šesti let v EU. Rozšířené nejsou částečné úvazky. "Málokterá země je tak bohatá, aby si mohla dovolit nechat zahálet potenciál žen," uvedl Šmíd.
Třicet procent podnikatelů v Evropě jsou ženy. Celkem 87 procent žen má mikrofirmu do devíti zaměstnanců. Desetina podnikatelek zaměstnává od deseti do 49 lidí. Dvě procenta ženských firem mají 50 až 250 pracovníků, necelé procento pak přes 250.
Dříve začínají podnikat ženy ze středně vyspělých zemí. Potřebují totiž přivýdělek. Naopak v bohatších státech se do podnikání pouštějí až ženy od 40 do 55 let, berou to jako další vývoj své kariéry.
Zatímco jinde podle Šímy podíl podnikatelek na dospělé populaci postupně roste, v Česku stagnuje. Rozjezdu ženských firem brání třeba nemožnost sladit práci a rodinu či přístup k půjčkám. "I u nás jsou ženy v trošičku horším postavení proti mužům, když chtějí začít podnikat," uvedl Šíma.
Mnohé ženy mají také strach z neúspěchu a nevěří si. Zatímco muži se v podnikání orientují na zisk, ženy sledují sociální cíle a hodnoty. Nečekají také tak vysoký růst. "Pokud ženy podnikají, jsou jejich firmy stabilní. Sice nerostou tak rychle, ale také nekrachují. Pro ekonomiku je to velmi solidní základ," dodal Šíma.
Uzávěrka nominací na Ocenění česká podnikatelka bude 24. září. Slavnostní vyhlášení se pak uskuteční 7. listopadu. V šestém ročníku se poprvé firmy posuzují podle obratu, ne podle počtu zaměstnanců.